Maak hier online je afspraak!
Home | Medische informatie | Urinecontroles

Urinecontroles

Medische informatie blaasontsteking:

Blaasontsteking komt veel voor, vooral bij vrouwen tussen de 15 en 24 jaar en bij vrouwen ouder dan 60 jaar. Bij een blaasontsteking is het slijmvlies van de blaas ontstoken.

Hoe ontstaat een blaasontsteking?

Een blaasonsteking wordt door bacterien veroorzaakt. Vaak gaat het om een bacteriesoort die bij iedereen in de darm leeft, maar ook rond de plasbuis voorkomt. Het gaat meestal om de E-coli bacterie.

Bacterien komen via de plasbuis in de blaas. Ze hechten zich aan de blaaswand en die gaat ontsteken. Omdat bij vrouwen de plasbuis korter is, krijgen vrouwen sneller een blaasontsteking dan mannen.

Wat zijn de verschijnselen van een blaasontsteking?

De volgende symptomen kunnen duiden op een blaasontsteking:

- Pijn met plassen/branderig gevoel

- U voelt vaker aandrang om te plassen

- De aandrang op zich kan al pijn doen

- U kunt ook pijn hebben in uw onderbuik of rug

- De urine kan troebel zijn of er kan bloed in zitten

- De urine kan sterk ruiken

- Bij een gewone blaasontsteking heeft u geen koorts, hooguit wat verhoging

- Soms gaat een blaasontsteking over in een ontsteking van het nierbekken. U voelt zich dan zieker, met koorts en vaak ook pijn in uw flank of zij.

Urinecontroles in de praktijk:

Een urineonderzoek in onze praktijk is vaak voldoende om een blaasontsteking aan te tonen. Denkt u dat u een blaasontsteking heeft? Breng dan voor 10.00 uur uw ochtendurine naar onze praktijk. Het liefst binnen twee uur na afname. De assistente zal samen met u de klachten noteren. De urine zal worden onderzocht en u krijgt diezelfde dag, telefonisch bericht over de uitslag.

Is er bij u al eens eerder een blaasontsteking aangetoond? En herkent u de klachten? Dan is een urineonderzoek niet altijd nodig. Neem dan eerst contact op met de huisartsenpraktijk.

Adviezen ter voorkoming van een blaasontsteking:

Onderstaande adviezen kunnen helpen om een blaasontsteking te voorkomen:

- Zorg dat u voldoende drinkt

- Stel het plassen niet uit, ga bij aandrang naar het toilet

- Plas de blaas helemaal leeg

- Cranberryproducten (bijv. cranberrysap) eten/drinken kunnen soms helpen om een blaasontsteking te voorkomen.