Maak hier online je afspraak!
Home | Praktijkinformatie | Spreekuren chronische zorg

Spreekuren chronische zorg

In de loop van de jaren is de zorg die de  huisarts biedt uitgebreid. Er zijn meer behandelingen mogelijk en de ziekenhuizen en andere zorginstellingen dragen taken over aan de huisarts. Om de huisarts hierbij te ondersteunen zijn er praktijkondersteuners aangetrokken. Zij begeleiden patiënten met een chronische aandoening als diabetes (suikerziekte), astma/COPD (longaandoeningen) en hart- en vaatziekten. Ook de ouderenzorg en de geestelijke gezondheidszorg behoren tot het werkgebied van de praktijkondersteuners.

Onze praktijkondersteuners hebben een relevante beroepsopleiding, werkervaring en aanvullende opleidingen.

Astma/COPD

Mocht u een chronische longziekte hebben als astma/COPD dan zal de praktijkondersteuner u hierin begeleiden. Zij zal minimaal 1x per jaar uw longfunctie  controleren, u goed informeren over uw ziekte en u ondersteunen bij de dagelijkse omgang met uw ziekte. Stoppen met roken is van cruciaal belang voor iemand met een chronische longziekte. Ook hierin kan de praktijkondersteuner u helpen.

Hart-en vaatziekten / Hoge bloeddruk

Mocht u lijden aan een hart- en vaatziekten of risico hebben op een hart – en vaatziekten dan is het belangrijk dit goed en regelmatig te controleren. De praktijkondersteuner zal met u de risicofactoren voor deze ziekten proberen te verlagen. Dit kan door uw leefstijl aan te passen, uw bloeddruk of cholesterol te verlagen en u hulp te bieden bij het  stoppen met roken.

Diabetes Mellitus – (Suikerziekte)

Heeft u suikerziekte dan is het belangrijk om complicaties op de korte en lange termijn te voorkomen of uit te stellen. Denkt u bij complicaties aan hart- en vaatziekten, nier- en oogproblematiek. De praktijkondersteuner helpt u hierbij door regelmatig uw glucosewaarden te controleren en te kijken of er aanpassingen nodig zijn in uw behandeling. Ook is een goede leefstijl voor mensen met suikerziekte erg belangrijk. In de gesprekken met de praktijkondersteuner zal een gezonde voeding, voldoende lichaamsbeweging en stoppen met roken ruimschoots aan bod komen.

Ouderenzorg

Merkt u dat u zelf ouder aan het worden bent?  Denkt u dan weleens aan uw zelfredzaamheid, kwaliteit van leven en behoud van uw eigen functioneren? Of heeft u een familielid waarbij u ziet dat er vermindering van functioneren optreedt?

Onze praktijkondersteuner ouderenzorg kijkt met u naar uw lichamelijk, psychisch en sociaal functioneren. Zij biedt, daar waar nodig, hulp en ondersteuning. Dit doet zij samen met een ouderadviseur van Ons welzijn.